2008 Meuse
Vierde deel van de vaarvakantie van 2008: Thieu via Namur, Maastricht, Gorkum naar Akersloot. Nautische grenzen verlegd met het varen op de Waal.
In Seneffe is een jachthaven waar de schipper de mooie sanitaire ruimte helemaal voor zich alleen had. Electra en water is gratis. Achter de haven is een kleine dok waar de lokale pleziervaarder hun schip droog leggen voor onderhoud. Van het oude kanaal bij het hellend vlak is niet veel meer van over. De volgende dag de Sambre op naar Tamines, daar is een hoge kade waar een Aldi, Champion en een Bank zijn en diesel te verkrijgen is. Na 19:30 lig je rustig omdat dan de sluizen niet meer bediend worden. Het was een lange dag omdat samen met een binnenschip opgevaren werd en de snelheid maar 6 km/uur was. De schipper kreeg gezelschap van de Stentor motorjacht "Heavy Metal" . Inderdaad zwaar ijzer: 40 ton , hek- en boegschroef , 190 pk motor en 5000 liter diesel. In de sluizen was net voldoende ruimte voor de jachten, telkens werd door de sluiswachter gewaarschuwd voor de drempel achterin de sluis. Rond Charleroi is het een en al industrie. De sluis daar ligt in een grote tochtgat waar af en toe het stof van de staalfabriek om je oren waait. Doordat de sluis een dag gestremd is geweest was het nogal druk met binnenschepen, de jachten konden met de eerste schutting mee om bij een ander binnenschip aan te sluiten. Bij het verlaten van de Sluis Roselies ging de schipper nogal slingerend de sluis uit. Eerst dacht hij dat dit kwam omdat hij te dicht achter het binnenschip voer, maar bij extra gas geven begon de schroef te rammelen. Waarschijnlijk zat een stuk plastic om de schroef. Door achteruit te slaan verdween gelukkig het euvel. Tussen Tamines en Namen wordt de Sambre wat landelijker. In een sluis kwam de achterlijn van de Stentor vast te zitten en kwam ze in de lijn te hangen. Maar die brak niet en moest losgesneden worden door een medewerker van de sluis.
In de laatste sluis Salzinnes was het proppen geblazen. De vlet en de Stentor moesten naast een 55 m binnenschip gaan liggen om ruimte maken voor een 80 m binnenschip. Voor de vlet was dat geen probleem maar voor de Stentor wel. Die is 4,5 m breed en kon er net tussen. Na het verlaten van de sluis werden de jachten opgejaagd door het 80 m schip "Hasta la Vista", met 11 km/uur de Sambre af. In Namen een ligplaats gevonden bij de jachthaven. Omdat de steigers dwars op de stroomrichting liggen is het invaren niet eenvoudig. Een aantal jachten hadden, ondanks hun boegschroef, hier moeite mee. Een keer werd bij het invaren zelfs een ander jacht geraakt. Je kan ook aan de kade aan de overkant liggen maar dat kost ook geld. Je kan merken dat Namen op een touristische route ligt, het aantal Hollandse, Engelse en een enkele Duitse watersporters is toegenomen. Allemaal gepensioneerden op weg naar Frankrijk. Bij het sanitair gebouw lag een stel daklozen in de regen te slapen onder een stuk zeil. De schipper is in 9,5 uur van Namen naar Maastricht gevaren en ongeveer 30 m afgedaald. Hij had mazzel met de wachttijden voor de sluizen. Via de marifoon kon hij met zijn "steenkool" frans het rode licht alsnog op groen krijgen. Bij Ivoz-Ramet ging het licht op rood na een binnenschip en bij Klein Ternaaien kreeg hij het verzoek om vlot naar de grote sluis te gaan want daar was nog een gaatje. In beide gevallen ging het licht weer op groen voor hem. Beneden de sluis Ivoz-Ramet is het oppassen geblazen met de vele duwbakken, het toevoerkanaal is nogal nauw waardoor het nogal kan klotsen en zuigen.
In Maastricht een ligplaats gekregen in het Bassin bij de ingang van de Zuid-Willemsvaart. Hij kon met zijn vlet daar nog onder de brug door en lag daar op een minder mooi plekje. De mooiste plaatsen liggen aan de terras kant. Als compensatie werd de vlet een meter korter gerekend door de havenmeester. De volgende dag een grot in de sint Pieter berg bezocht. 20 minuten fietsen vanaf het Bassin. Op loopafstand is bij het Vrijthof een Albert Heijn. Bij het verlaten van het Bassin was het druk bij het schutten door de oude sluis 20. De schipper was niet de enige die om 09:00 wilde vertrekken. De sluizen op het Julianakanaal en Linnen waren bemand met jonge stewards ter assistentie voor de watersporters. De schipper vraagt zich alleen af wat zij voor de watersporters kunnen doen? Bij Stein een traditionele schaapkudde en herder gezien. Na een overnachting in Roermond bij r.w.v. Nautilus vertrok de schipper met twee extra passagiers (dochter en vriendin) naar het Leukermeer. Onderweg bij w.v de Maas in Blerick diesel getankt. Het Leukermeer was uitgestorven de schipper lag als enige met de kop tegen de kant. De Maas is een relaxte rivier om te varen. Bij elke sluis achter de beroepsvaart aansluiten. Na een overnachting in Grave bij w.v. De Stuw, een eenvoudige, vriendelijke en goedkope passantenhaven, naar Gorkum gevaren. Grave is een gezellig plaatsje en de moeite waard voor een bezoek. Om tijd te besparen is de schipper via de Sint Andries sluis en de Waal naar Gorkum gevaren. Bij het opvaren van de Waal wel goed uitkijken of het uitvaren van het kanaal mogelijk is. Met de westenwind en drukke scheepvaart klotst het behoorlijk.
Vlak langs de kribben is het water een stuk rustiger omdat het daar minder diep is. Maar altijd nog minimaal 3 m water, ook buiten de boeien. De schipper reageerde niet op de blauwe borden omdat het oversteken alleen maar extra risico's mee brengt. De stroomsnelheid was 3,5 km/u. Dit bespaarde, vergelijken met de Maas route, 1,5 uur in reistijd. Het varen is minder vervelend als op het Amsterdam Rijnkanaal maar net zo vermoeiend. Op het Merwedekanaal vertraging opgelopen omdat de bruggen tijdelijk niet meer op afstand bediend konden worden. De handmatige bediening was van 09:00 tot 18:00 ipv 06:00 tot 22:00. Verder werd de schipper door de sluiswachter van de Beatrixsluizen verzocht om van de Koninginnensluis gebruik te maken. Het was nu even te druk met beroepsvaart. Dat was dus de tweede vertraging.
De vakantie eindigde via het AmsterdamRijnkanaal in Akersloot. De opstappers tanken de vlet op de Zaan af.
Kengetallen vakantie 2008: 1075 km, 110 sluizen, 352 liter diesel , 152 vaaruren en 28 dagen.