2010 Saône en Doubs
Twee weken afwisselend varen op de rivieren Saône en Doubs en Canal du Rhône au Rhin met heel veel sluizen.
We hebben twee routes heen en terug gevaren:
1) Negen dagen op de Doubs en Canal du Rhône au Rhin van Dole naar Isle sur le Doubs;
2) Vijf dagen op de Saône van Dole naar Gray.
In totaal hebben we 118 en 3 tunnels gepasseerd, waaronder een aantal dubbele sluizen. Het schutten was een fluitje van een cent. Geen wachttijden want er was weinig scheepvaart. Je bepaald zelf het tempo omdat je de sluizen zelf bediend. Niet door zelf alles open of dicht te draaien maar door op knoppen of aan stangen te trekken.
We hebben maar één sluis gehad waar we zelf de deuren en rinketten moesten open/dicht draaien. Als een sluis niet op jouw commando reageerde kon je de centrale post bellen met het verzoek een storingsman te laten komen. We hebben hier drie keer gebruik van gemaakt. De langste wachttijd was een half uur. We hadden het meeste moeite om in het Frans uit te leggen wat het probleem was. Bij een aantal sluizen vaar je vlak langs de watervallen.
De sluizen op de Canal du Rhône au Rhin worden met een afstandbedieningskastje bediend en op de Saône met een stang (eigenlijk een dikke slang) die boven het water hangt en die je een kwartslag moet draaien. Vergeleken met de Doubs is de Saône vrij saai. Een rustige rivier met veel bos. In deze bossen hebben we veel roofvogels gezien. Op de Saône was meer scheepvaart, vooral van oorsprong Nederlandse schepen onder Engelse of Zwiterse vlag. Meestal gepensioneerden die in Frankrijk hun oude dag doorbrengen.
De omgeving is fantastisch en het is rustig varen..Door de vele regen was het water op de Doubs aan de hoge kant en stroomde het harder dan normaal. Een wachtsluis werd zelfs in gebruik genomen en moest met de hand worden bediend. De tocht is afwisselen de ene keer vaar je op een brede rivier en een ander keer op een smal kanaal. De ene keer vaar je tussen de bergen en later door laagland. Het is wel goed opletten met de betonning. Bij een sluis werd zelfs nog extra geattendeerd op het juist passeren van de betonning.
Het water is helder en er werd volop gevist. Hoogtepunt was de 185 meter lange tunnel bij Thoraise. Daar zijn we ook blijven liggen om de omgeving te verkennen. Het watergordijn bij de ingang stopt vanzelf als je er rustig naar toe vaart.
In de dorpen zijn weinig winkels en restaurants. In Besançon, Baume les Dames en Isle sur le Doubs zijn grote supermarkten. Er zijn voldoende ligplaatsen in de dorpen en er zijn (betalende) jachthavens in Baume les Dame en Besançon. Er is volop drinkwater te krijgen maar geen diesel. Die moet je met een jerrycan gaan halen bij een tankstation bij een supermarkt.