Frankrijk

2023 Op reis naar Parijs

St Omer
Het eerste traject naar Parijs is naar de Westhoek in West-Vlaanderen. De reis ging vlot omdat we via de grote rivieren en Westerschelde gingen. We hadden geluk dat wij op de Westerschelde de ebstroom en matige wind mee hadden. We hadden weinig last van de beroeps- en zeevaart door het "Fietspad" te volgen. Een op de kaart aangegeven en aanbevolen vaarroute.(zie foto). In Terneuzen overnacht, diesel getankt en boodschappen gedaan. Op het kanaal Gent-Terneuzen een viertal zeeschepen ontmoet. Na sluis Evergem wordt het vaarwater smaller en rustiger.

Vaarkaart Westerschelde
Via Gent ,Brugge en Plassendale kanaal naar Oudenburg waar je gratis kan overnachten. In Gent waren we al gewaarschuwd voor de Sint Joris sluis, die heeft heeft versleten geleiderails hefdeuren en wordt niet bediend als het hard waait. En laat het nu de komende dagen windkracht zes zijn. Na zes uur wachten voor de sluis nam het aantal pleziervaartuigen flink toe en besloot de sluismeester om toch maar te schutten. Anders hadden we tot 06:00 moeten wachten als de wind gaat liggen. Twee uur later waren we in Diksmuide en verenigd met onze Vlaamse vrienden en konden we van een Duveltje genieten.
Via de sluis van Fintelle, Veuren naar Duinkerken. Voor de bediening van de Franse bruggen op het kanaal van Veuren moet je twee dagen van te voren bellen. Bij de eerste brug in Ghyvelde zijn we gecontroleerd op het Franse vaarvignet. Vlak voor de brug is een ligplaats, een supermarkt en tankstation. 
De sluizen in Duinkerken zijn zelfbediening, door aan een stang te draaien.l'Oise
Er zijn geen jachthavens onderweg, beperkt beroepsvaart en bijna geen pleziervaart. In Sint Omer zijn we tegen de kant gegaan met hulp van meerpennen. In Courcelles le Lens hebben we een verlaten jachthaven gevonden vol met jachten met achterstallig onderhoud. Er was nog plek om gratis te overnachten. 
Canal du Nord is een makkelijk kanaal, helder water, de sluizen worden snel geschut en er varen enkel spitsen. Op het hoogste punt is een tunnel (Ruyaulcourt) van 4 km lang, met verkeerslichten, goed verlicht en makkelijk te varen. In Peronne is een klein jachthaven bij een camping met alle voorzieningen. Een supermarkt is op 15 min lopen en tankstation op 5 min.
De volgende stop is Compiegne, een kleine krappe jachthaven met alle voorzieningen maar met veel boten met achterstallig onderhoud. We hebben naast een boot gelegen waarvan de verf afbladderde. Ontvangst was vriendelijk en het sanitair is brandschoon. Bakker is op 4 min lopen en het centrum op 15 min.
In Creil tegen de kant overnacht en dag later naar Port de L'Isle-Adam. Een nieuwe luxe, vrij lege , haven met een sluis als toegang. De havenmeester is erg behulpzaam en geeft je een briefje hoe je naar de ligplaats moet varen. Er kunnen maar twee jachten per keer geschut worden. Groot nadeel van de sluis is de overstekende bovenrand, die kan tegen de reling komen. Maar we waren gewaarschuwd door de havenmeester. Er zijn veel restaurants en een supermarkt aan de haven.
Moislains
Op de Seine ligplaats gevonden aan een Halte Nautique in Andrésy en Rueil-Malmaison. Voorbij de Eiffeltoren wordt het druk met rondvaartboten. In Parijs hebben we , via Internet, een ligplaats gereserveerd in Port L'Arsenal. Ze willen wel veel van de boot weten, verzekering, vuilwatertank en een foto van de boot. Het is geen goedkope haven , inclusief, douche, elektra en water. Bij aankomst krijg je via VHF 9 toegang tot de sluis en wordt je ligplaats toegewezen. Linkerzijde van de haven is 's nacht afgesloten maar de rechterzijde is openbaar. 's avonds en 's nachts is het erg druk met jongeren die gezellig zitten te drinken en babbelen.
Na Parijs dezelfde weg terug richting Compiegne. Maar daarna de afslag genomen de Aisne op. De sluizen hier zijn zelfbediening met behulp van een kastje. We waren met drie boten en elk boot moet op zijn kastje aanmelden zodat de sluis weet hoeveel boten erin gaan. Anders gaat de sluis in storing is gebleken. In Vic sur Aisne een fantastische ligplaats gevonden. Onder de bomen, gratis elektra en water, diesel en supermarkt op loopafstand. Vanaf de dubbele sluis in Celles-sur-Aisne zijn de sluizen kleiner en het kanaal smaller. We zijn toen verder alleen gaan schutten. In Bourg et Cormin een leuke ligplaats gevonden.
In Pinon gestopt om boodschappen te doen bij de Aldi daarna door naar Guny. Daar is een stokbrood automaat bij de kerk. In beide plaatsen zijn de ligplaatsen eenvoudig en is er weinig te doen zien in de buurt. De vaarroute is bebost en af en toe erg smal. Als een spit passeert dan moet je de bosjes in. De zelfbediening van de sluizen gaat vlot en soepel. Bij Pont L'Eveque moet je aan een stang, die boven de vaargeul hangt, draaien om sluisbediening aan te vragen als je het kanaal op wilt daarna krijg je een kastje uitgereikt via de automaat.
Op Canal du Nord moet je goed opletten en welke kant je in de sluis gaat afmeren ivm gebruik van de spaarbekken. In opvaart niet aan de kant van het kantoor (water komt dan aan de andere zijde omhoog) en in afvaart aan de kant van het kantoor (water trekt weg onder je boot vandaan). 
Aisne
In Marquien en Basin Rond gratis ligplaatsen gevonden zonder voorzieningen en winkels. De Bakker was 7 minuten fietsen. Maar in Marquien was wel een drinkwater tappunt in de bosjes.
In Valenciennes twee nachten gebleven in de jachthaven vlak boven de sluis. Omdat het in een afwateringskanaal ligt kan het flink stromen. Tankstation en Bakker op korte afstand van de haven. De haven is goedkoop en alle voorzieningen zijn gratis.
Na de grensovergang met België in de eerste Waalse sluis gevraagd naar MET nummer en in Vlaanderen naar vaarvignet. Het Vlaamse vaarvignet heb ik via internet  geregeld en betaald, het MET nummer had ik nog van vroeger. In Tournai kan je gratis liggen achter de strekdam in het eenrichtingsgedeelte. Het verkeer wordt geregeld met stoplichten en via kanaal 80. Het is een mooie stad met gezellige terrasjes. De volgende stop is Oudenaarde, de passantenhaven staat op het punt om volledig gerenoveerd te worden. De havenmeester is erg behulpzaam met allerlei noodvoorzieningen. Stroom en water zijn al af gesloten. Je ligt lekker rustig vlakbij het centrum en een tankstation, supermarkt en bakker op 10 minuten lopen. 
In Gent hebben we afscheid genomen van onze Vlaamse vrienden en zijn we via de Zeeuwse wateren terug gevaren naar Noord-Holland.

Foto's van onze vlet zijn gemaakt door Doris Neve en Marnix Goes.

ozio_gallery_nano

Reisschema:

25-05-23 Vianen   19-06-23 Malmaison
26-05-23 Tholen   20-06-23 St Honerine
27-05-23 Terneuzen   21-06-23 Il’adam
28-05-23 Gent   22-06-23 Creil
29-05-23 Brugge   23-06-23 Compiegne
30-05-23 Oudenburg   24-06-23 Vic sur Aisne
31-05-23 Diksmuide   25-06-23 Vic sur Aisne
01-06-23 Diksmuide   26-06-23 Soisons
02-06-23 Diksmuide   27-06-23 Bourg et Comin
03-06-23 Fintelle   28-06-23 Pargay
04-06-23 Ghyvelde   29-06-23 Guny
05-06-23 St Omer   30-06-23 L’Eveque
06-06-23 Courcelles les Lens   01-07-23 Seneffe
07-06-23 Moislains   02-07-23 Marquion
08-06-23 Peronne   03-07-23 Basin Rond
09-06-23 Thourotte   04-07-23 Valenciennes
10-06-23 Compiegne   05-07-23 Valenciennes
11-06-23 Creil   06-07-23 Tournai
12-06-23 Il’adam   07-07-23 Oudenaarde
13-06-23 St Honerine   08-07-23 Oudenaarde
14-06-23 Malmaison   09-07-23 Gent
15-06-23 Parijs   10-07-23 Gent
16-06-23 Parijs   11-07-23 Terneuzen
17-06-23 Parijs   12-07-23 Tholen
18-06-23 Parijs   13-07-23 Vianen
      14-07-23 Akersloot